05 Temmuz 2008

TESADÜFEN

Vladimir sormuş "hayatınızdaki tesadüflerin yeri nedir?" diye. Uzun uzun düşündüm üzerinde. Hayatımda hiç birşey tesadüfi olmadığı için mi (ki tesadüf diye adlandırılan birşeylerin olmaması imkansız) yoksa ben tesadüf diye adlandırılan şeyleri tesadüf diye nitelemediğim için mi bilinmez aklıma hiç birşey gelmedi. Ama Vladimir'in attığı topa da sırtımı dönüp gidemezdim elbet zira Vladimir'in yazılarını çok severim. Bu nedenle tesadüf olarak adlandırılan durumlar üzerine bir iki kelam edeyim diye düşündüm. Bundan sonra yazacaklarımın ne olacağı konusunda hiç bir fikrim yok. Akıntıya kapılıp çağrışımlara tutunarak yol almayı planlıyorum ki; bir kayaya kafa toslama olasılığım olduğu gibi güzel bir kıyıya da çıkma olasılığım da var. Haydi bakalım...

Üniversitede bir arkadaşım vardı. Ben ne zaman "inanılmaz bir tesadüf" desem (ki o zamanlar şaşkının tekiydim. Hoş şimdi de öyleyim ya) tesadüf değil tevafuk derdi. Nedir tevafuk dediğim de ise bütün bu olan bitenin rastgele olmadığını, böyle olması gerektiğini, tüm bunların bir zincir olduğunu ve bizlerin bu zincir arasındaki bağı göremediğimiz için olanları tesadüf gibi bir kelime ile adlandırdığımızı söylerdi. O zamanlar bunun üzerinde pek durmamıştım işin aslı. Ama şimdi hayatın rastlantıların sonucu olamayacak kadar olağanüstü olduğunu düşündükçe tesadüf diye adlandırılan herşey bana bir gizin düğümü gibi görünüyor.

Benim gibi dünyanın bu çıplak ve kirli gerçeği içinde büyülü birşeyler arayanlar için tesadüflerdeki gizem oldukça çekici. Mesela uzun zamandır görmediğiniz biri aklınızdan geçiyorken ve onu bulunduğunuz yerde görme olasılığınız yokken onunla karşılaşmış olmanızı eğer tesadüf diye adlandırıp geçiyorsanız bu büyülü, gizemli noktayı kaçırıyorsunuzdur. Nedir bunun açıklaması diye soracak olursanız elbet bir yanıt veremem zira benim işim kesin yanıtlarla değil o tesadüfler üzerine oynadığım oyunlarla ilgili. Ve bu tip oyunları da akıl kendini eğlendirmek için oynar. Aklı yaşlı bilge bir adam gibi düşünenlerden söz etmiyorum. Ben, aklını küçük haşarı bir çocuk gibi düşünenlerden söz ediyorum. Sahi sizin aklınızın bir bedeni olsa nasıl olurdu? İlla size benzemek zorunda değil, değil mi? İşte bir soru daha insanlar akıllarını bir kişi olarak düşünüyorlar mı acaba? Her neyse bu başka bir konu...

Tesadüfler aslında birer işaret bence. İnsanlara dünyanın sadece gördüklerinden ibaret olmadığını gösteren bir işaret. Ya da belki ben böyle düşünüyorumdur. Çünkü, dünyayı bu şekilde kabul etmek bana pek de çekici görünmüyor. Gizemli henüz bilinmeyen birşeyler olduğunu düşünmeyi yeğliyorum. Çünkü dünya bu haliyle bana çok sıkıcı görünüyor. Bu yüzden tesadüflerin o gizemli düğümlerini seviyorum. O tesadüfler altında yatan henüz bilemediğim bağlar olduğunu düşünmeyi seviyorum. Bu tesadüflerin neden olmuş olabileceği ile ilgili küçük eğlenceli senaryolar üretmekten keyif alıyorum.

Hayatımdaki tesadüfleri anımsamamam da bu yüzdendir belki. Onlarla bir hamur gibi oynayıp başka şekillere soktuğum içindir, kim bilir? Böyle oyuncu ve dünyadaki herşeyi alıp kendi içinde birer oyuncağa çeviren bir akıldan da başka birşey beklenemez zaten. Değil mi?

Vladimir topu bana attıysa ben de Zihincell'e, Buzcevheri'ne ve Durugörür'e atayım: "Sizin hayatınızda tesadüflerin yeri nedir?"

Resim: Josef Palecek

12 yorum:

  1. Bazen de öyle tesadüfler gerçekleşiyor ki, yok artık dedirtiyor. O vakit benim de kafama takılmıştır acaba bir sihir mi mevcut yoksa direkt ben mi sihirliyim diye.
    Ben aklımı farklı biri gibi düşünmüyorum da bazen direkt kendimi farklı biri gibi düşünüyorum, benden iki tane oluyor, o trans anı çok enteresan gerçekten. Anlatması da hayli zor.

    YanıtlaSil
  2. Bence dünyada bizim anlayamadığımız hatta tasavvur bile edemeyeceğimiz bir sistem var. Bu tesadüfler de o sistem içinde gayet mantıklı ve yerine oturan parçalar. Ama burdan bakınca büyülü gizemli gözüküyor. Ve ben buna bayılıyorum :) Yani açıklayamadığım şeyler üzerine kafa yormaya... İnsan ne garip ne karmaşık değil mi? Kendimizi bile anlamakta zorlanıyoruz. Bazen bizden iki tane oluyor bazen aklımızı başka biri gibi düşünüyoruz. Tuhaf...

    YanıtlaSil
  3. Hakikaten de büyülü gibi.. Tesadüf diye adlandırmaksa biraz basite indirgemek gibi oluyor sanki.
    Kuantuma veriyorum ben herşeyi :)

    YanıtlaSil
  4. Kesinlikle aynı fikirdeyim; tesadüf demek basite indirgemek ve dünyadaki çoğu şeye yaptığımız gibi bununda üzerinde düşünmeden geçip gitmek gibi oluyor. Kuantum ah kuantum :) İşte benim aklımı karıştırıp duran şeylerden biri daha :)

    YanıtlaSil
  5. Ben tesadüflere inanırım aydan atlayan kedi'm...
    8 yıl sonra öyle bir tesedüf yaşadım ki...

    Sevgilerel..

    YanıtlaSil
  6. Anladığım kadarıyla olmasını tahmin etmediğin birşey yaşamışsın, peki bu tesadüfün ötesinde birşey olamaz mı? Şu an sebebini bilemediğin bir gizem yatıyor olamaz mı bu tesadüfün altında :) Gizemleri severim... Hele de tesadüflerin ardında gizli olanları...

    YanıtlaSil
  7. senin tesadüf mimini yazacağım başka bi konuyla birleştirecem..

    salt tesadüf ile aklıma bişiy gelmiyor.. :)

    YanıtlaSil
  8. Tamam Arti'ciğim :) Sen nasıl istersen öyle yaz. :)

    YanıtlaSil
  9. Tesadüf konusu benim elimde de uzun süre dolandı durdu, tam umudu kesecekken bir şeyler karaladım. Benim zihnimi zaman zaman çok kurcalayan, bazen gün içerisinde olan tuhaf beklenmedik olaylara kafayı takma huyum vardır. Uzun süredir görmediğin kişi bir an aklından geçer ve kısa bir süre sonra onu karşında görürsün. Sebepsiz yere tuhaf bir kelime gelir dilinin ucuna bakarsın onunla bağlantısını sonradan kurabildiğin iyi/kötü bir olaylar zincirinin içine düşmüşsün. BU işaretleri hepimiz görüyorz belki ama çoğumuz farkına varamıyor ve bu işaretleri okuyamıyor. Bu işaretleri okuyan bir kişiye daha rastladığım iin sevinçliyim. herşeyin bir nedeni var sanki, herşey birbirine dizi dizi bağlanmış. Yazmakla çok iyi etmişsin okurken büyük keyif aldım.

    YanıtlaSil
  10. aynı şekilde ben de kafama takarım bu tip olayları. Üzerinden geçip gidemem. Ben herşeyin nedeni olduğuna tüm bunların bir zincir olduğuna inanıyorum. Ama asıl merak ettiğim o zincirin halkalarını bir araya getiren ne :) Çok teşekkür ederim Vladimir beğenmene sevindim :)

    YanıtlaSil
  11. Mimini mimdim. =)

    YanıtlaSil
  12. Gördüm Buzcevhercim ve dedim ki; iyi ki mimlemişim :)

    YanıtlaSil

Ne demeli...

İnstagram'da tatlı tatlı gülümseyen, yüzünde güneşler parlayan gencecik bir kız gördüğümüzde o mutlu genç kızın bir gün biri tarafından ...